
Kim’s comments on the Lugar report. 

Kim Andrew Elliott 

Paul Foldi and his colleagues on (fellow Hoosier) Senator Richard Lugar's staff have prepared 
the report "U.S. International Broadcasting -- Is Anybody Listening? -- Keeping the U.S. 
Connected." This is an uncommonly thorough and thoughtful report about the challenges to U.S. 
international broadcasting.  
 
There were three especially good things in the report... 
 
1) It calls for the much-delayed confirmation of the eight new members of the Broadcasting 
Board of Governors, held up by some of Senator Lugar's fellow Republicans, especially Senator 
Tom Coburn. "The Board has not had a formal Chairman since June 2008 when the incumbent 
left to become the Under Secretary of State for Public Diplomacy for the remainder of the Bush 
Administration. The Obama Administration did not formally submit candidates for a new Board 
until November 2009, but [Senate] action on them is still pending as this report was going to 
print. This is especially unfortunate because the changing circumstances that have confronted the 
BBG since the current Board members were emplaced in 2002, both technical and geopolitical in 
nature, require immediate attention; attention the current Board is understandably reluctant to 
address given the nominations waiting in the wings." 
 
2) The report defends the need for balance in the reporting of US international broadcasting. 
"[I]n order for the BBG to be credible to its audience and draw in not just those who already 
agree with U.S. policy, its networks must be permitted to present both sides of an argument." 
This is in contrast to Senator Coburn, who has said: "The U.S. taxpayers should not subsidize 
content presenting a balance between the truth and the regime's malicious propaganda. U.S. 
broadcasts should be the balance to the propaganda being broadcast by the regime and others."  
 
3) The report acknowledges, though briefly, the 800-pound gorilla of US international 
broadcasting, which is the amount of duplication between entities: "VOA is intended to provide 
its listeners with news and information about the United States, the world and the particular 
region to which it is broadcasting. The surrogates are intended to focus their reporting on the 
news from inside the countries they are broadcasting to. In reality, each does a little of both to 
the point that some are questioning whether one or the other is necessary." 
 
Now to the specific recommendations in the report... 

● The Broadcasting Board of Governors sets the policies and provides necessary oversight 
of U.S. broadcasting operations. The average vacancy rate for a seat on the Board is more 
than 470 days (one seat has been vacant for more than four years). The Senate needs to 
confirm the current slate of nominees for the Broadcasting Board of Governors to provide 
needed leadership and guidance. Going forward, Presidents should move with dispatch to 
fill vacancies and should prioritize nominees with substantial international broadcasting 
experience. In the medium term, Congress must decide whether it is time to consider 
another management structure if Board staffing difficulties persist. 



"Staffing difficulties" persist at present because of members of the Senate stalling confirmation 
of the new BBG members. If Senator Tom Coburn still thinks BBG is "the most worthless 
organization in the federal government," he can continue his hold on the BBG nominations until 
the concept of the Board itself is destroyed. 
 
In international broadcasting, credibility is the most important commodity. That is why people 
seek news from abroad. Credibility requires independence. In the Western democracies, public 
broadcasting entities funded by license fees or by government grants maintain their 
independence by being governed by a bi- or multi-partisan board with fixed and staggered terms. 
There is no other way. Return to politically-appointed management of US international 
broadcasting will change the tone of US international broadcasting, which will be detected by the 
audience, which will tune elsewhere. 

● Alhurra – the U.S. 24-hour Arabic television news channel – is expensive, and with the 
exception of Iraq, little watched elsewhere in this vital region. Alhurra’s budget of some 
$90 million surpasses the combined budgets of Radio Free Asia ($37 million), Radio/TV 
Marti ($30 million) and VOA’s Persian News Network Television ($17 million). Given 
the crowded media environment of the Middle East, either greater resources must be 
devoted to marketing and promotion or additional programming changes must be enacted 
in pursuit of increasing the channel’s market share. Should these efforts fail to improve 
the overall viewership levels, policy makers will have to decide if continuing Alhurra’s 
operations is worth the costs. 

This assessment undervalues Alhurra's reach in Arab countries. I have written before that 
Alhurra can't be expected to match the audience size of Al Jazeera or Al Arabiya, but it should 
try to gain a respectable fraction of those stations' viewers. Very much needed now is audience 
data showing how Alhurra is faring versus the other Arabic-language channels from non-Arab 
nations: BBC Arabic, France 24, DW-TV, Russia Today, EuroNews, CCTV, Al Alam, etc. 

● The Chinese Government has issued only 2 work visas for Voice of America Beijing- 
based correspondents since 2009 and, for over a year, has blocked VOA from opening a 
bureau in Shanghai. By contrast, China’s state-run media organization - Xinhua News - 
has some 75 correspondents based in the United Sates. Since 2007, the U.S. government 
has issued some 2,900 press visas to Chinese journalists and media personnel. Journalists 
in Russia are routinely abducted, tortured and murdered with virtual impunity. 

Reciprocity agreements might be a way to improve access to journalists and broadcasts in 
countries such as China and Russia. Such agreements, however, might be construed as limiting 
US press freedom, even if overseas press is involved. I would have sympathies both sides of such 
an argument, so may the lawyers for each side give it their best shot. 

● The number of Russian radio stations carrying Radio Free Europe’s Russian service 
broadcasting has declined precipitously from over 30 stations in 2001 to currently 5; 
VOA’s dropped from 85 in 2003 to just 1 by 2009 as the Russian government 
successfully silenced most BBG broadcasts by simply refusing to renew Russian radio 
station licenses unless US programming was dropped. The State Department should raise 



this issue at the highest levels in its meetings and should monitor closely rising attempts 
to block BBG Internet sites. 

Reciprocity again, like the old Cold War agreement to sell so many copies of Amerika magazine 
in the USSR, in exchange for the same number of (mostly unsold) Soviet Life in the United 
States. If BBG websites are blocked in Russia, this would leave only shortwave and satellite, 
neither especially popular in Russia, as a way to get USIB news into Russia. Russia is one of 
several difficult challenges for USIB. 

● In Asia, according to the human rights NGO Freedom House, the six countries served by 
Radio Free Asia are experiencing steadily dwindling levels of press freedom, with none 
currently ranked higher than 132 out of 195 countries. RFA, set up in 1994 with the hope 
that the post-Cold War tide of democracy and liberalization would soon sweep Asia, was 
authorized only on a temporary basis. Congress should permanently authorize Radio Free 
Asia to recognize the unfortunate reality of press freedom in Asia, and put RFA on a 
legislative par with Radio Free Europe, Cuba Broadcasting, and Middle East 
Broadcasting.  

East Asia is one of the most difficult areas to get news out of, and to transmit news back into. 
This requires all of the resources that US international broadcasting can muster. Unfortunately, 
the resources of USIB for Asia are divided between Radio Free Asia and the Voice of America, 
which overlap and compete in eight of the same languages. Permanent authority for Radio Free 
Asia would perpetuate this unsatisfactory situation, which forces USIB to be more expensive and 
less effective than it should be. I'm not saying that RFA should go away so that VOA employees 
can enjoy better job security. I am saying there should be a merger of all the entities. 

● "The BBG’s Arabic-language Radio Sawa has an hourly format of 45 minutes of music 
with 15 minutes of news. As a result, Sawa was deemed heretical by many 'news-only' 
advocates in the BBG when it appeared in 2002, yet Sawa quickly became popular with 
the 'under 30' youth-bulge deemed critical in that region, virtually none of whom had 
listened to VOA’s Arabic radio programming. Over time though, as its format has been 
copied by local stations, Sawa’s listenership has declined by 25%. Greater funding for 
marketing or a change in formats may be needed." 

It is a tribute to the designers of the Radio Sawa format that is has held is own against local 
music radio stations in the Arab World. Through focus groups and other research, Radio Sawa 
should hang onto its success as long as possible. Eventually, it may have to explore co-
productions with domestic broadcasters in Arab nations. A news format for radio might not 
worth the investment, because the news audience in that part of the world has moved to 
television, and is increasingly moving to the internet. 

● While Radio Free Asia is tasked with reaching a population of over 1 billion people, its 
marketing budget for fiscal year 2009 was less than $2,000. The Middle East 
Broadcasting Network, which oversees Al Hurra TV and Radio Sawa, has seen its 
marketing budget fluctuate wildly from a few thousand dollars in 2005 and 2006 to 
$100,000 in 2007, back to $5,000 in 2008 to over $1 million in 2009. Such 



inconsistencies wreak havoc with any long-term attempts to capture market share and 
must be addressed. 

Keep in mind that there are not many opportunities to do marketing in the RFA target countries. 
Marketing is more feasible in Alhurra target countries. Because the coverage area and potential 
audiences for USIB are so vast, marketing may be an unfathomable task. Because success in 
international broadcasting increasingly is dependent on getting content onto radio and television 
stations that are already successful in the target country, USIB marketing is, and probably should 
remain, focused on the managements of these stations. 

● The government of Iran continues to attempt to jam both VOA’s Persian News Network 
TV (which uses multiple satellite systems to prevent a total shutdown) and Radio Free 
Europe’s Persian-language "Radio Farda." In February 2010, the Iranian government 
arrested seven journalists who had merely held job interviews with Farda. Efforts to 
ensure that our programming gets through should remain a high priority." 

Not just in Iran, but also China, Cuba, Ethiopia, Zimbabwe, Vietnam, Burma, and other countries 
that jam, block, and confiscate to keep out US international broadcasts. Getting information 
through to countries whose governments try to keep that information out is the number one 
challenge for US international broadcasting. Remedies must be assessed objectively, by people 
who do not have commercial or bureaucratic ties to any one anti-censorship technology. 

● Critics note that some BBG entities have allowed individuals opposed to U.S. policy to 
air their views without any rebuttal or balanced context. While allowing such vitriol to go 
uncontested is clearly poor journalism, such occurrences have been the rare exception, 
not the norm. Nonetheless, in order for the BBG to be credible to its audience and draw 
in not just those who already agree with U.S. policy, its networks must be permitted to 
present both sides of an argument. 

Discussed above. It is gratifying to see this defense of credibility from Congress. 

● Congress should revisit the Smith-Mundt legislation, which was passed originally in 1948 
and later amended, which bans U.S. government broadcasting within the U.S. for fear the 
government would unduly influence its own citizens. Today, however, Russia and China 
and other entities currently broadcast in English in the United States. Additionally, recent 
Arabic-speaking immigrants to the United States are able to watch Al Jazeera but 
prevented by Smith-Mundt from viewing Al Hurra. These realities, coupled with the rise 
of the Internet, which enables computer users in the U.S. to receive video and audio 
streams of BBG broadcasts and readily access BBG websites, demonstrate that aspects of 
the legislation are both anachronistic and potentially harmful. 

The existence of Russian and Chinese broadcasts in the United States is not a reason to allow US 
government broadcasts in the United States. There are better reasons to eliminate the domestic 
dissemination prohibition on US international broadcasting: 1) Americans have a right to know 
what their government is transmitting to the rest of the world. 2) USIB can provide a public 
service to immigrant communities, at no additional cost to the taxpayers, by providing news 



about their homes countries in their native languages. 3) The domestic dissemination prohibition 
is difficult to enforce, as any American can visit the websites of the USIB entities. (It could be 
enforced if the decision is made to block those sites to persons with US IP addresses). 4) Without 
the domestic dissemination ban, USIB could barter its international coverage for the domestic 
coverage of US news entities. 5) The domestic dissemination prohibition is based on the 
incorrect premise that US international broadcasts are propaganda. 
 
Congress occasionally allows exceptions to the domestic dissemination ban. One of the most 
recent allowed the VOA Afghan Service documentary "A Fateful Harvest," about the opium 
drug trade in Afghanistan, to be distributed within the United States. To serve US immigrant 
communities, perhaps Congress should make a similar exemption for all USIB content that is not 
in English. Ethnic radio stations would then have no qualms about providing VOA content to 
their local listeners. 
 
If the domestic dissemination ban is dropped, there should be legislative language ensuring that 
fund allocated to international broadcasting are not used for domestic distribution, with a few 
small exceptions, such as to facilitate the barter deals mentioned above. 

● As part of its FY20011 budget submission, the BBG has proposed closing its last U.S.- 
based short wave broadcasting facility, located in Greenville, North Carolina. The Board 
estimates a $3.2 million dollar savings as a result of this closure. While there is no 
question that audience for short-wave is decreasing in some countries, policy makers 
need to decide if shuttering the only remaining SW facility on American soil makes 
strategic sense. Additionally, while the U.S. has been jettisoning its shortwave 
frequencies, cutting some 60 in the last 10, China has been doing the exact opposite, 
almost doubling its number to 284 in the same period. 

If China is investing unwisely in shortwave, the United States should not feel compelled to 
match that unwise investment. There should be a conference, perhaps in North Carolina, about 
the future of shortwave broadcasting, including the future of the Greenville facility. There are 
interesting arguments on both sides. Shortwave may no longer be popular, but it is useful in 
emergencies. And there will be emergencies. 

Back to post.  
 

http://www.kimandrewelliott.com/ 


